Älä panikoi painosta

Älä panikoi painosta

Julkaistu: 1.3.2018


Varsinkin liikunnallisten naisten tuntuu olevan tapaus toisensa jälkeen äärimmäisen vaikeaa ymmärtää tai ehkä oikeampi sana olisi hyväksyä, että joskus vaakapainoa pitää nostaa. Jos haluaa kiinteän kropan, niin aika oleellinen osa sitä on, että kehosta löytyy kiinteää massaa.

Mitä kokonaispainoon tulee, niin sama tilavuus lihasmassaa painaa jopa hieman enemmän kuin vastaava tilavuus rasvahöttöä. Kaikki painon nouseminen ei ole aina pahasta vaan jopa hyvästä ja tässä seuraavaksi siitä yksi lähiaikoina tapahtunut esimerkki. Suoria lainauksia erään naispuolisen valmennettavani kanssa vaihdetuista sähköposteista.

VALMENNETTAVA – vko 6
”Apua, mikä toi paino on?! Erityisesti tuo yksi 58kg ylittävä paino kyllä vähän järkytti! Saako kohta jo vähentää ruokaa? Ei minusta kyllä sinänsä peiliä katsomalla tunnu, että olisin ainakaan lihonut, mutta eikö sitä vaan itse huomaa?”

SENSEI TIKKA – vko 6
”Rouva 57kg ottaa ihan rennosti vaan… Ei kaikki paino ole pahasta. Eikä se uusi kiinteä massa mitään painotonta ole. Tässä on nyt 4-5kk aikana ruokaa lisätty 500kcal per pv ja harrastettu kovaa treeniä, niin olisi se nyt huonoa, jos ei 1½kg painoa saisi siinä ajassa aikaiseksi. Alun perin vartalomitat olleet 69cm/94cm niin otapa ne vaikka tällä viikolla uudelleen.”

VALMENNETTAVA – vko 7
”Joo, olet nero! Onhan tässä kai jotain tapahtunut. Vyötäröltä on lähtenyt 4cm (!!) eli vyötärön ympärys nyt 65cm. Lantioltakin pari cm, lantionympärys 92cm.”

SENSEI TIKKA – vko 7
”Niin että hyvin on mennyt, kun kiinteää massaa tullut ja rasvaa palanut!”

Ympärysmitat antavat raakaa faktaa ja tässä tapauksessa samansuuntainen kehitys oli myös kuntoseurantakuvista huomattavissa. Taas tuli valmentaja tarpeeseen, kun oman itsensä arviointi on niin tavattoman vaikeaa. Jos henkilön omalla intuitiolla olisi menty, niin paino tuskin olisi ikinä noussut tätäkään vähää, vaan syömisiä olisi pudotettua jo aikaa sitten… tai ehkä niitä ei olisi ikinä nostettukaan.

Mutta nyt, kun objektiivisesti tarkasteltiinkin asiaa hieman lähemmin, niin huomattiin, että vaakapainosta huolimatta tai oikeastaan juuri siitä syystä kehonkoostumus olikin mennyt parempaan suuntaan. Ja itse asiassa dieetin tarpeesta oltiin jopa kauempana kuin muutama kk sitten aloitettaessa.

Eikä tämä ollut ollenkaan ainutkertainen tapaus, vaan näitä nyt tulee jatkuvasti. Muistakaa hyvät ihmiset, että vaaka kertoo vain kokonaispainon. Suoranaisesta kehonkoostumuksesta tai sen muutoksesta se ei kerro yhtään mitään, vaan muitakin seurantatapoja tulee järjestelmällisesti hyödyntää.

Yleisellä tasolla painotan aina, että vain yksi tavoite kerrallaan, koska muussa tapauksessa amatöörien säätäessä homma menee vain paikallaan pyörimiseksi tai aineenvaihdunnan kannalta jopa entistä huonommaksi. Joko kasvatetaan lihasmassaa tai poltetaan rasvaa, koska lähtökohtaisesti ensin mainittu vaatii yli kulutuksen syömistä ja jälkimmäinen alle kulutuksen syömistä.

Tietyissä olosuhteissa on kuitenkin myös täysin mahdollista, että lihasmassa kasvaa ja rasvamassa vähenee samaan aikaa, mutta tuolloinkin varsinaisena tavoitteena voi olla vain toinen. Sitä toistakin saattaa tapahtua ja sitä voidaan jopa odottaa sekä todennäköisenä pitää, mutta kahta päätavoitetta ei voi olla yhtä aikaa. Johtuen osaltaan siitäkin, että ei näitä kahta pohjimmiltaan keskenään ristiriidassa olevaa asiaa ikinä loputtomiin tapahdu.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Blogi-artikkelia pukkaa... kirjoittelin tuossa aikani kuluksi kuinka "hyvä ruoka, parempi metabolia" ☺ Suora linkki biossa ☝🏻 #senseiblogi #blogi #kiinteytyminen #dieetti #rasvanpoltto #hyväruokaparempimieli #fitnessvalmentaja #ravintovalmentaja
  • Öhö?! Tämän päivän aamupaino 😮 Ei olekaan "hetkeen" tuollaista kymmenlukua näkynyt. Kyllä nyt on sitten jo syytäkin pitää viikon - parin dieettibeikki 😆 #senseitikka #aamupaino #laihapoika #dieettimoodi #naturalbodybuilding #lightheavyweight #classicbodybuilding
  • Kuntotsekki... tai ehkä reality check 😅 Vielä puuttuu muutama kilo kiinteä massaa, jotta on samassa kuin joskus parhaimmillaan... nuorena ja vetreänä 😆 #fitnessvalmentaja #fitnesscoach #realitycheck #naturalbodybuilding #classicbodybuilding
  • Pizzaperjantai!! Eikä ole chiitti vieläkään 😃 Menee päivän kaloreihin ja makroihin... IIFYM. Rikon nyt loppuviikon ketoosia syömällä dieettikalorit, mutta noin 150g HH päivässä, koska ensi viikon pidän dieettibreikkinä enkä näe järkevänä ylläpidon / pikkuplussan toteuttamista ketona, kun kuitenkin tarkoitus on  buustata metaboliaa. #senseitikka #ravintovalmentaja #pizzaperjantai #fitnesscoach #iifym #dieettitauko #dietbreak #ketobreak #naturalbodybuilding

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali