ASIAKASPALAUTE: Kehityksen henkinen merkitys

ASIAKASPALAUTE: Kehityksen henkinen merkitys

Julkaistu: 2.4.2019


Noin 2½ vuotta kestäneen on-line valmennuksen päätteeksi hieman yli 30v mieshenkilö lähetti minulle palautetta, jossa oli ajatuksia herättäviä huomioita siitä, millainen positiivinen vaikutus paitsi fyysisesti, niin ennen kaikkea henkisesti tavoitteellisella treenaamisella ja syömisellä on ollut.

Kun tietää olevansa kunnossa, kehoaan ei tarvitse miettiä. Ei moittia itseään tai potea huonoa omatuntoa. Näistä näkökulmista näin valmentajan roolissa asiaa tulee harvemmin ajateltua, joten julkaisen nyt tässä hänen luvallaan palautteen kokonaisuudessaan. Tästä eteenpäin hänen kertomaansa:

”Todella paljon kiitoksia sinulle tästä valmennuksesta. Ei ole liioittelua sanoa, että tämä oli elämän mullistava kokemus. Jos ikään kuin tilinpäätöksenä listaan valmennuksesta seuranneita positiivisia asioita, ensin aloittaen, vaikka kropan puolelta:

Yläasteelta asti jatkunut epäterve jojoilu painon kanssa on lopultakin loppunut. Närästys, jota tutkittiin ja hoidettiin erikoissairaanhoidossa asti, on lähes täysin poissa ja ruuansulatuselimistö toimii muutenkin vuosien jälkeen taas normaalisti. Kroppa toimii urheillessa hienosti, vaikka toisinaan jotain paikkaa kolottaakin. Vaivanneet niskakivut ovat poissa.

On energinen olo ja unen laatukin on parantunut. Lisäksi täytyy mainita allergiat, jotka on merkittävästi lievittyneet tämän projektin aikana. Tällä voi olla tietysti pelkkä ajallinen yhteys, mutta en mahdollista ruokavalion vaikutusta kokonaan sulkisi pois.

Paljon suurempi vaikutus tällä projektilla on ollut kuitenkin henkisellä puolella. Moni on tässä valmennuksen aikana kysynyt miten näin sitovaa ja rajoittavaa harrastusta jaksaa. Olen siihen vastannut, että tämä on päinvastoin ollut todella vapauttavaa. Se oma sisäinen kriittinen ääni, joka on yläasteelta haukkunut läskiksi ja pullukaksi on hiljennyt.

Häpeä omaa kroppaa kohtaan on helpottanut. Pari kertaa on tullut sen suuntaista kommenttia, että olisi jotenkin epänormaalia keskittyä näin paljon oman kropan muokkaamiseen. Itselle taas parasta on nimenomaan ollut, että pitkästä aikaa on voinut unohtaa kokonaan oman kroppansa, vaikkapa rannalla. Kun tietää, että kroppa on kunnossa, ei sitä tarvitse miettiä. Siitä vapautuu aika paljon resurssia ajatella, kun ei tarvitse moittia itseään vähän väliä.

Lisäksi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olen voinut syödä vaikkapa jäätelön tai käydä ravintolassa ilman huonoa omatuntoa. Aiemmin herkuttelusta seurasi aina morkkis. Ennen liika syöminen jäi välillä päälle ja paino nousi, kunnes sitten revin sen taas salaattidieetillä alas, mutta nyt tiedän miten homman saa pidettyä hallinnassa. On outoa sanoa, kun noudattaa melko tarkkaa dieettiä, että näin normaalia suhtautumista syömiseen ja ruokaan minulla ei ole ollut sitten yläasteen, mutta näin se on.

Nyt on luottavainen fiilis jatkon suhteen. Vaikka paino joskus taas lähtisikin nousuun, niin nyt ainakin tietää miten oman kroppansa saa kuntoon ja että siihen pystyy.

Eli tosiaan vielä kerran isot kiitokset todella ammattitaitoisesta valmennuksesta. Laadukasta tietoon perustuvaa ohjausta ja sopivassa suhteessa kuria ja inhimillistä otetta. Tällä tekemälläsi hommalla on ollut paljon isompi merkitys kuin pelkkien isompien hauisten saaminen. Vaikka on nekin ihan kivat.”

– 29.3.2019, Valmennettava, Mies, 33v –

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Normipäivä 🙂 ... tai no ehkä proteiinit hieman yläkanttiin, kun noin 220g on se mihin siinä tähtään. Mutta metabolia pyörii ihan kivasti, kun eipä tässä viikon aktiivisuus mitenkään huipussaan ole neljää salitreeniä lukuunottamatta. #senseitikka #tavoitteellinen #treenaaja #naturalbodybuilding #classicbodybuilding
  • Siinä että liike on raskaimmillaan samalla kun voimantuotto heikoimmillaan ja nivelet paskimmillaan ei ole muuten hypertrofisesti helvetinkään järkeä.
Joten kun raskainta asentoa keventää tulee liikkeen vastuskäyrästä paremmin nivelkulmien voimakkuutta vastaava ja näin ollen lihas rasittuu tasaisemmin / paremmin liikeradan koko matkalta eikä heikoin kohta muodostu rajoittavaksi tekijäksi.
Älä käytä liikaa, koska vaatii myös palautumiskapasiteetilta enemmän.
Tässä kyykky 200kg = 3RM ja reverse band keventää alhaalla 50kg joten 150/200kg = 8RM 🙂👍 #senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #fysiikkavalmentaja #fitnessvalmentaja #kyykky #legday #squatordie #pakkotoisto #ammattilainen
  • KESKITY KOHDELIHAKSEEN 👍
Useimmissa salitreeniliikkeissä samaan liikkeeseen osallistuu useampia lihasryhmiä. Isossa roolissa, mihin lihakseen liikkeen saa eniten vaikuttamaan, on mekaanisten tekijöiden lisäksi, että millä lihaksella liikkeen pyrkii ja KESKITTYY suorittamaan = sisäinen vs. ulkoinen fokus.
Hypertrofiaharjoittelussa pointtina kuitenkin on työstää lihasta ja liike on siihen vain työkalu eikä päämäärä itsessään.
Kun suoritetaan esimerkiksi selän vetoliikkeitä pitkällä liikkeen sallimalla liikeradalla täydestä venytyksestä kunnon supistukseen, niin pätevä vinkki on aina ALOITTAA liike kohdelihaksella. Kuten tässä ylätaljavedossa, kun lähdetään tuomaan tankoa alaspäin, niin ensimmäinen asia, mikä kuormaan saa liikettä aikaan, on lapaluiden lähteminen alaspäin. Ei suinkaan käsivarren koukistuminen.
Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään kahdessa osassa suoritettava liike vaan kyseessä on yksi sujuva jatkumo. Ensin lavat lähtevät alaspäin ja suoraan siihen perään ei edelleenkään keskitytä käsivarren koukistamiseen vaan leveällä selkälihakselle olkavarren tuomiseen kohti kylkeä = kyynärpää edellä kättä alaspäin. Käsivarsi nyt sitten vaan sattuu kyynärpäästä koukistumaan prosessissa ja hauiskin siinä jossain välissä sijaitsee. 
Kovan selällä supistuksen jälkeen suunnanvaihto ja liikkeen eksentrisessä vaiheessa sama juttu, mutta vain päinvastaisessa järjestyksessä. Ensin kädet ylös, mutta selällä liikettä kontrolloiden ja siihen perään lapaluut seuraavat.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
#senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #fitnessvalmentaja #hypertrofia #lihasmassa #selkätreeni
  • Om nom nom nom 😋 Jälkiruuaksi 12g kuitua ja 250mg C-vitamiinia. Ei säilöntäaineita tai lisättyä sokeria 🙂 #mustaherukka #superruokaa #hyväruokaparempimieli #poiminitsejasäästin #ravintovalmennus

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali