Old School treeniliikkeet, Vol 1.

Old School treeniliikkeet, Vol 1.

Julkaistu: 25.3.2020


1. Lattiapunnerrus
Todellinen old school punnerrusvariaatio tulee ajalta, jolloin laivat olivat puuta ja levypainot rautaa. Kyseessä on penkkipunnerruksen isoisä nimeltään lattiapunnerrus. Usein kuulee nimitystä ”lattiapenkki”, mutta eipä siinä penkkiä ole missään. Liikkeen englanninkielinen nimitys ”floor press” pitää siis paikkansa.

Useimmiten lattiapunnerruksessa tanko otetaan telineestä suorille käsille. Ja jos omistaa telineen, jossa koukut saa tarpeeksi matalalle, niin ilman muuta niin kannattaakin tehdä. Jos taas ei ole telinettä käytettävissä, niin sitten tanko otetaan aloitusasentoon reippaalla lantionostolla, kuten good old days ja videossa havainnollistetaan. Liikkeen lopuksi sama lantioliike, mutta tangon kanssa päinvastaiseen suuntaan. Joku vielä kehtaa väittää, että tankopunnerrukset eivät ole toiminnallisia.

Ei välttämätöntä, mutta suositeltavaa on, että olkavarret kun pysähtyvät lattiaan, niin toistojen välissä pidetään pieni paussi, jolloin liike-energia vähenee ja lihasvoiman osuus lisääntyy. Minun suositukseni on pitää jalat suorana lattialla, jolloin niistä ei haeta voimaa liikkeeseen, vaan työ tehdään ylävartalolla.

Lattiapunnerrus voidaan tehdä myös käsipainoilla, jolloin painot nostetaan alussa reisien päälle ja sitten kaadutaan selällään. Lopussa sama toiseen suuntaan tai voipa käsipainot kaataa lattiallekin kädet ojentamalla. Eivät ne kovin korkealta tällöin putoa. Otetta voidaan käsipainojen kanssa vaihdella leveästä myötäotteesta aina kapeaan neutraaliin tai jopa vastaotteeseen asti.

Ja vaikka olisikin mahdollista käyttää sekä penkkiä että telinettä, niin hyvä ja omanlaisensa liike lattiapunnerrus silti on. Kokeilemisen arvoinen varsinkin kaikille olkapääongelmaisille, koska olkavarsien lattiaan pysähtyminen rajaa liikerataa automaattisesti punnerruksen venytyspäästä, joka useimmissa olkapäävaivoissa on punnerrusliikkeiden ongelmallisin kohta liikeradasta.

2. Hack-kyykky tangolla
Koiramäen tapahtumien aikaan Hack-kyykky ei tarkoittanut sitä polvet särkevää helvetinkonetta, mitä nykyään, vaan jotain aivan muuta. Hack-kyykky tehtiin tangolla ja nimensä se on saanut kehittäjänsä Venäjän silloisesta keisarikunnasta nykyisen Viron alueelta syntyjään kotoisin olleen voimamiehen George Hackenschmidtin (1877-1968) mukaan. Legenda kertoo, että sama mies kehitti penkkipunnerruksen.

Hack-kyykky tangolla on käytännössä maastaveto selän takana, mutta toisin kuin perinteinen säärien edestä vedettävä maastaveto tämä liike ei työstä takareisiä, vaan on erittäin kova liike etureisille. Pakarat toki aina osallistuvat, kun mistä tahansa kyykkyasennosta noustaan ylös, mutta tässä liikkeessä painopiste on hyvin samankaltainen kuin jalat penkkiin lukitussa sissy-kyykyssä eli vahvasti on etureisiliike.

Suositeltavaa on, että kantapäiden alla käytetään muutaman sentin korkuista kantakorotusta, koska se mahdollistaa selän pitämisen pystymmässä huonomminkin liikkeeseen soveltuvilla mittasuhteilla. Silti huomion arvoista on, että tämä liike ei yksinkertaisesti ole mahdollista ihan kaikkien välityksillä.

Jos on kovin pitkä selkä suhteessa lyhyisiin käsiin, niin ei vaan onnistu. Paine etureisillä ja hieman pystykyykkymäinen asento pian alhaalta liikkeellelähdön jälkeen, ovat ne mitä halutaan. Paremmillakin mittasuhteilla on aivan normaalia, että ala-asennossa tanko koskettelee pohkeita ja matkalla ylös hipelöi takareisiä.

Laittakaapa nämä aikaa kestäneet treeniliikkeet testiin. Kipeitä lihaksenpaikkoja luvassa.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Artikkeli "Old school treeniliikkeet, Vol 1." löytyy nyt Sensei Blogista 🙂 Siinä esitellään edellisen IG-postauksen lattiapunnerrus, mutta myös vielä harvinaisempi Hack-kyykky tangolla tehtynä. Molemmat esimerkkivideon kera. Käy tsekkaamassa ja laita nämä aikaa nähneet harjoitteet hyötykäyttöön. Ainoat vaatimukset tanko ja rautaa. Suora linkki ☝️ profiilissa.
Ota samalla kertaa Sensei Blogi tilaukseen uutiskirjeellä. En edelleenkään spämmää mainoksilla kovinkaan usein, vaan lähinnä maksuttomasta mediasisällöstä tulee ilmoituksia kerran tai pari kuukaudessa 📩 Yleensä kerran kuussa tai harvemmin... kysykää vaikka tilaajilta 😁 #senseitikka #senseiblogi #lattiapunnerrus #hackkyykky #oldschool
  • Onko sinulla tanko, mutta ei penkkiä? Eikä edes telinettä? Ei hätää!! Todellinen old school punnerrusvariaatio tulee ajalta, jolloin laivat olivat puuta ja levypainot rautaa. LATTIAPUNNERRUS. Usein kuulee nimitystä lattiapenkki, mutta kun ei siinä ole penkkiä missään. Liikkeen englanninkielinen nimitys ”floor press” pitää siis paikkansa.
Useimmiten lattiapunnerruksessa tanko otetaan telineestä suorille käsille. Ja jos omistaa telineen, jossa koukut saa tarpeeksi matalalle, niin siten se ilman muuta kannattaakin tehdä. Mutta, jos ei ole telinettä, niin sitten tanko otetaan aloitusasentoon reippaalla lantionostolla, kuten videossa havainnollistetaan. Liikkeen lopuksi sama lantioliike, mutta tangon kanssa päinvastaiseen suuntaan. Ja joku vielä kehtaa väittää, että tankopunnerrukset eivät ole toiminnallisia.
Ei välttämätöntä, mutta suositeltavaa on, että olkavarret kun pysähtyvät lattiaan, niin toistojen välissä pidetään pieni paussi, jolloin liike-energia vähenee ja lihasvoiman osuus lisääntyy. Minun suositukseni on pitää jalat suorana lattialla, jolloin niistä ei haeta voimaa liikkeeseen, vaan työ tehdään ylävartalolla.
Lattiapunnerrus voidaan tehdä myös käsipainoilla, jolloin painot nostetaan alussa reisien päälle ja sitten kaadutaan selällään. Lopussa sama toiseen suuntaan tai voipa käsipainot kaataa lattiallekin kädet ojentamalla. Eivät ne kovin korkealta tällöin putoa. Otetta voidaan käsipainojen kanssa vaihdella leveästä myötäotteesta aina kapeaan neutraaliin tai jopa vastaotteeseen asti.
Ja vaikka olisikin mahdollista käyttää sekä penkkiä että telinettä, niin hyvä ja omanlaisensa liike lattiapunnerrus silti on. Kokeilemisen arvoinen varsinkin kaikille olkapääongelmaisille, koska olkavarsien lattiaan pysähtyminen rajaa liikerataa automaattisesti punnerruksen venytyspäästä, joka useimmissa olkapäävaivoissa on punnerrusliikkeiden ongelmallisin kohta liikeradasta.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
#senseitikka #päällikkövalmentaja #ammattivalmentaja #fysiikkavalmentaja #voimavalmentaja #lattiapunnerrus #penkkipunnerrus #floorpress #oldschool #naturalbodybuilding #classibodybuilding
  • KORONA GYM TOIMINTAAN 🙂
Mitäkö olen tehnyt nyt, kun ei ole niin paljoa tekemistä?! Päinvastoin. Olen viikon sisällä rakentanut erilaisiin treenivälineisiin ja kehonpainoharjoitteluun perustuen 15 kotitreeni-templaattia ja niistä tähän mennessä yksilöinyt valmennettavilleni noin 30 treeniohjelmaa. Se on aika paljon yhdessä viikossa.
Suurin osa kansalaisista rajoittaa toden teolla menemisiään, jolloin siihen kuuluu myös harrastustoiminta. Pitää paikkansa, että eivät ne lihakset heti mihinkään ole katoamassa, vaikka ei tekisi yhtään mitään. Mutta kun tekee, niin pystyy ylläpitämään kaiken tai jopa kehittymään. Ja kun henkilö on tottunut aktiivinen olemaan, niin ei sitä noin vaan käännetä pois päältä. Jatkuu vain eri olosuhteissa.
Kaikista monipuolisin yksinkertainen yhdistelmä on leuanvetotanko + voimistelurenkaat tai muu vastaavanlainen TRX-nauhojen tyyppinen ratkaisu. Menee pieneen tilaan eikä maksa paljoa. Voi jatkossakin hyödyntää vähintäänkin osana lihashuoltoa.
Jos leukoja ei mene omalla painolla juurikaan, niin vastuskuminauhat ovat tarpeellinen lisä kehonpainoaan keventämään ja voidaan käyttää myös erilaisissa punnerruksissa kuormittamiseen. Lisäksi jonkinlainen jumppamatto on myös ihan kiva, mutta ilmankin pärjää.
Säädettävät käsipainot tulevat vasta näiden jälkeen ja sittenkin soveltuvat laajempaan käyttöön vain, jos ovat riittävän raskaat. Tangosta, telineestä ja säädettävästä penkistä, kun aletaan puhua, niin sittenhän kyseessä ei ole enää kotitreeni, vaan kotisalitreeni.
Joskin olen myös saanut huomata, että melkein jokainen tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, jolla on ylimääräinen kyykkyteline ulkovarastossa haravanpidikkeenä. Jos sellaista omaan käyttöön kaipaa ja tilaa on mihin laittaa, niin nyt on hyvä aika kysellä läheisiltään.
Suurin ongelma kehittävässä kotitreenissä harvoin on kaluston puute, vaan ryhtymisen kynnys. Vaikka treeni tapahtuu kotona, niin asennoidu siihen oikein. Seuraava tunti: TREENATAAN!! Treenivaatteet päälle. Musiikki soimaan. Juomapullo täyteen. Puhelin kiinni. Ja sitten mennään eikä meinata.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi 
#senseitikka #koronagym #kotitreeni #kotisali #kehonpainoharjoittelu
  • Mediasta saattaa toisen kuvan saada, mutta suurin osa ihmisistä näyttäisi toimivan Suomen hallituksen suositusten mukaisesti tämän kaikille yhteisen kriisin keskellä. Rajoittaa sosiaalista elämäänsä, vähentää menemisiään vain pakollisiin, ei panikoi ruokakaupassa jne. Olen siitä omalta pieneltä osaltani hyvin kiitollinen.
Sanotaanko näin, että entiselle poliisille ei tule yllätyksenä, kun osa ihmisistä ei toimi annettujen ohjeiden mukaisesti, vaikka ne ajavat yhteistä ja pidemmällä aikavälillä heidän omaakin etuaan. Edellistä pienempi osa, kun ei toimi näin edes silloin, kun taustalla on sanktioitu määräys, vaan vielä tarvitaan voimakeinoja toimeenpanoon. Todella toivon, että tilanne ei siihen mene.
Tällä hetkellä elämme tyyntä myrskyn edellä. Laajemmassa mittakaavassa koronatestaus on lopetettu, mutta keskimääräinen noin 5 päivän itämisaika sekä muutaman päivän oireiden paheneminen ei ole päätöksestä vielä kulunut.
En ole tässä asiassa asiantuntija, mutta peruskoulun 1. luokalla opetettiin 1+1, niin pahoin pelkään, että noin viikon sisällä tulemme näkemään räjähdysmäistä kasvua kyseisessä tilastossa. Ainoa tapa estää tämä ja ei-niin-kovin-kivat seuraukset on, että jokainen kansalainen ymmärtää oman roolinsa ja toimii sen mukaisesti.
Hallituksen toimintalinjaukset olivat hyviä, mutta niistä jäi puuttumaan määräysvalta ja todellisen vastuun kantaminen päätöksistä. Iso osa ihmisistä ei ota pelkkiä suosituksia vakavasti ja moni pienyrittäjä jätettiin oman onnensa nojaan, koska suositusten pohjalta syntyneestä taloudellisesta tappiosta ei saa korvauksia. Kakka on kohta housussa ja hallitus ei ole tulossa pyllyä pyyhkimään, joten ehkä olisikin pitänyt hamstrata 300 rullaa vessapaperia.
Osa ihmisistä ei siihen tule kykenemään, mutta loppujen eli ylivoimaisen enemmistön meistä täytyy nyt oma-aloitteisesti ajatella muutakin kuin omaa etuaan ja toteuttaa kansallista yhtenäisyyttä tavalla, jollaista rauhanaikana ei ole keneltäkään aikaisemmin vaadittu tai tarvittu. Toivon ja luotan siihen, että näin 80 vuotta myöhemminkin tästä kansasta löytyy Talvisodan henkeä.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
#koronavirus #eivainflunssa #kannavastuu #talvisodanhenki

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali