Old School treeniliikkeet, Vol 1.

Old School treeniliikkeet, Vol 1.

Julkaistu: 25.3.2020


1. Lattiapunnerrus
Todellinen old school punnerrusvariaatio tulee ajalta, jolloin laivat olivat puuta ja levypainot rautaa. Kyseessä on penkkipunnerruksen isoisä nimeltään lattiapunnerrus. Usein kuulee nimitystä ”lattiapenkki”, mutta eipä siinä penkkiä ole missään. Liikkeen englanninkielinen nimitys ”floor press” pitää siis paikkansa.

Useimmiten lattiapunnerruksessa tanko otetaan telineestä suorille käsille. Ja jos omistaa telineen, jossa koukut saa tarpeeksi matalalle, niin ilman muuta niin kannattaakin tehdä. Jos taas ei ole telinettä käytettävissä, niin sitten tanko otetaan aloitusasentoon reippaalla lantionostolla, kuten good old days ja videossa havainnollistetaan. Liikkeen lopuksi sama lantioliike, mutta tangon kanssa päinvastaiseen suuntaan. Joku vielä kehtaa väittää, että tankopunnerrukset eivät ole toiminnallisia.

Ei välttämätöntä, mutta suositeltavaa on, että olkavarret kun pysähtyvät lattiaan, niin toistojen välissä pidetään pieni paussi, jolloin liike-energia vähenee ja lihasvoiman osuus lisääntyy. Minun suositukseni on pitää jalat suorana lattialla, jolloin niistä ei haeta voimaa liikkeeseen, vaan työ tehdään ylävartalolla.

Lattiapunnerrus voidaan tehdä myös käsipainoilla, jolloin painot nostetaan alussa reisien päälle ja sitten kaadutaan selällään. Lopussa sama toiseen suuntaan tai voipa käsipainot kaataa lattiallekin kädet ojentamalla. Eivät ne kovin korkealta tällöin putoa. Otetta voidaan käsipainojen kanssa vaihdella leveästä myötäotteesta aina kapeaan neutraaliin tai jopa vastaotteeseen asti.

Ja vaikka olisikin mahdollista käyttää sekä penkkiä että telinettä, niin hyvä ja omanlaisensa liike lattiapunnerrus silti on. Kokeilemisen arvoinen varsinkin kaikille olkapääongelmaisille, koska olkavarsien lattiaan pysähtyminen rajaa liikerataa automaattisesti punnerruksen venytyspäästä, joka useimmissa olkapäävaivoissa on punnerrusliikkeiden ongelmallisin kohta liikeradasta.

2. Hack-kyykky tangolla
Koiramäen tapahtumien aikaan Hack-kyykky ei tarkoittanut sitä polvet särkevää helvetinkonetta, mitä nykyään, vaan jotain aivan muuta. Hack-kyykky tehtiin tangolla ja nimensä se on saanut kehittäjänsä Venäjän silloisesta keisarikunnasta nykyisen Viron alueelta syntyjään kotoisin olleen voimamiehen George Hackenschmidtin (1877-1968) mukaan. Legenda kertoo, että sama mies kehitti penkkipunnerruksen.

Hack-kyykky tangolla on käytännössä maastaveto selän takana, mutta toisin kuin perinteinen säärien edestä vedettävä maastaveto tämä liike ei työstä takareisiä, vaan on erittäin kova liike etureisille. Pakarat toki aina osallistuvat, kun mistä tahansa kyykkyasennosta noustaan ylös, mutta tässä liikkeessä painopiste on hyvin samankaltainen kuin jalat penkkiin lukitussa sissy-kyykyssä eli vahvasti on etureisiliike.

Suositeltavaa on, että kantapäiden alla käytetään muutaman sentin korkuista kantakorotusta, koska se mahdollistaa selän pitämisen pystymmässä huonomminkin liikkeeseen soveltuvilla mittasuhteilla. Silti huomion arvoista on, että tämä liike ei yksinkertaisesti ole mahdollista ihan kaikkien välityksillä.

Jos on kovin pitkä selkä suhteessa lyhyisiin käsiin, niin ei vaan onnistu. Paine etureisillä ja hieman pystykyykkymäinen asento pian alhaalta liikkeellelähdön jälkeen, ovat ne mitä halutaan. Paremmillakin mittasuhteilla on aivan normaalia, että ala-asennossa tanko koskettelee pohkeita ja matkalla ylös hipelöi takareisiä.

Laittakaapa nämä aikaa kestäneet treeniliikkeet testiin. Kipeitä lihaksenpaikkoja luvassa.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Yhteensä 20 viikkoa dieettiä ja -13kg 🙂 Keskimäärin 650g viikossa eli sopivasti näissä kokonaiskiloissa, kun tykkää säilyttää metabolian ja kiinteän massan sekä jaksaa muutakin elämäänsä.
Eikä siis yhtäjaksoinen dieetti, vaan maalis- / huhtikuussa oli 6 viikkoa taukoa, koska korona. Ei ollut alkujaan suunniteltu tauko.
Tästä alkaa ruokamäärän vaiheittain nostaminen ja oletan lisää tehoja salille sekä lenkille, kun kcal-määrä on taas lähempänä kolmea kuin kahta tuhatta 😁 
#senseitikka #kesäkunto #dieetti #rasvanpoltto #alempiraskassarja #cruiserweight #naturalbodybuilding #reversedieetti
  • Onko vaikeuksia kyykyn syvyyden kanssa? Yksi parhaista ellei jopa paras tapa kehittää sitä, on tehdä paussi-kyykkyä. Laskeudu niin syvään kyykkyyn kuin hyvällä tekniikalla pystyt. Pysy siellä 1 tai 2 sekuntia eli liike selkeästi pysähtyy. Ja sitten vasta nouse takaisin ylös. Muista pitää keskivartalo tiukkana.
Jos syvyydessä on enemmänkin parannettavaa, niin pidä pidempi paussi, noin 2 sekuntia. Jos sujuu jo ihan hyvin, niin jo 0.5 - 1 sekunti riittää antamaan varsin eri elämyksen kuin jatkuva liike saatikka pommilla alas ja pompulla ylös.
Sillä ei tämän asian kannalta niin merkitystä onko kyseessä kyykky, etukyykky vai SSB-kyykky, kuten tällä videolla.
Otapa kokeiluun 🙂 Uskallan vakuuttaa, että huomaat positiivisia muutoksia kyykkysi syvyydessä jo ihan muutamassa viikossa.
Markku "Sensei" Tikka
ProTrainer.fi
#senseitikka #fysiikkavalmentaja #voimavalmentaja #ravintovalmentaja #kyykky #etukyykky #ssbkyykky #jalkatreeni #jalkakyykky #kyykkytekniikka
  • Yleisön pyynnöstä 🙂 Allekirjoittaneen YouTube-kanavalla kerrotaan, miten pystyt tehokkaasti kehittämään Cooperin testin tulostasi. Oli lähtötasosi sellainen, että et jaksa edes juosta vielä yhtäjaksoisesti koko 12 minuuttia, aina noin 3200m tulostasoon asti.
Eikä tarvetta ryhtyä kokonaan juoksijaksi, vaan kaksi juoksuharjoitusta viikossa tapahtuvat salitreenaamisen ja muun elämän ohessa.
Täydellinen Cooper-ohjelma. Kerrotaan tarkasti minkälaiset juoksuharjoitukset. Miten ja miksi ne tehdään. Mitä muuta voi vielä tehdä. Ja miten harjoitukset saa salitreenaamisen kanssa viikkoonsa sopimaan.
Suora linkki videoon löytyy profiilista ☝️ Peukuttakaa mikäli tykkäsitte ja olen kiitollinen, jos tuette kanavan toimintaa laittamalla tilaukseen.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
#senseitikka #ammattivalmentaja #cooperintesti #coopertesti #12minuuttia #aerobinen #cardioharjoittelu #maksimikestävyys #kuntotesti #pääsykoe #kuntokoe #poliisikoulu #pelastusopisto #taistelusukeltaja #laskuvarjojääkäri #pakkotoisto #ammattilainen
  • Kaikkea ei voi aina saada yhtä aikaa kerralla helposti 😮 #senseitikka #ammattivalmentaja #ravintovalmennus #fysiikkavalmennus #voimavalmennus #urheiluvalmennus

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali