Q&A Podcast #03

Q&A Podcast #03

Julkaistu: 1.5.2019


Uusi Q&A Podcast nro 3 löytyy nyt julkaistuna allekirjoittaneen YouTube-kanavalla sekä Soundcloudissa. Asiaa yhden raajan liikkeistä, maastavedosta osana bodaustreeniä, salitreenin roolista dieetillä sekä paljon paljon muuta.

1. Kuuluvatko yhden raajan liikkeet treeniohjelmaan (00:54)
2. Maastavedon oleellisuus bodausharjoittelussa (06:03)
3. Asiaa salitreenin roolista rasvanpolttodieetillä (15:10)
4. Millaista treeniä dieetillä lihasmassan säilyttämiseksi (22:30)
5. Monta kysymystä ja vastausta venyttelystä (26:37)
6. Tukevien lihasryhmien lämmittelystä ja jäähdyttelystä (35:59)
7. Kuinka nopeasti rasva-adaptaatio katoaa ketoosissa (42:14)
8. Sekalaisia vastauksia lihasmassan kasvattamisesta (47:58)

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Sensei Blogissa pureudutaan muutenkin kuin vain perstuntumalta pakaroiden treenaamiseen, kun vertailussa on kyykky vs. lantionnosto tangolla. Suora linkki löytyy ☝️ profiilista.
Jutussa poraudutaan syvällisesti tuoreeseen pyöreiden pakaroiden luvatussa maassa Brasiliassa tehtyyn tutkimukseen, jossa ensimmäistä kertaa koskaan ei mitattu vain lihasaktivaatiota, vaan todellista lihasmassan sekä voiman kehitystä ja vieläpä varsin kokeneilla naistreenaajilla.
Ota samalla kertaa Sensei Blogi uutiskirjeellä tilaukseen, niin saat jatkossakin varmuudella ilmoitukset uusista jutuista. En lähettele mainoksia, vain tiukkaa asiaa.
Markku "Sensei" Tikka
ProTrainer.fi
#päällikkövalmentajapaljastaa #senseitikka #fitnessvalmentaja #fysiikkavalmentaja #pakaratreeni #kyykky #lantionnosto
  • Dynamic Effort eli DE-metodi kehittää räjähtävää nopeusvoimaa. Tangossa 50-70% maksimista (1RM), 1-3 toistoa sekä runsaasti sarjoja. Yleensä 5-12 sarjaa.
Tavallisesti pitkät lepotauot, mutta kun tarkoitus kehittää myös työkapasiteettia, niin pidetään tauot 1-2 min välillä.
Muuttuvalla vastuksella eli ketjujen ja vastuskumien käytöllä on näissä selkeä hyöty, koska ne estävät tangon deseleraatiota eli tahattomasti tapahtuvaa jarruttamista liikkeen loppua kohti. Kun vastus kasvaa on sitä kiihdytettävä loppuun asti.
#senseitikka #voimavalmentaja #westsidebarbell #kyykky #maastaveto #dynamiceffort #nopeusonvoimaa
  • Talk the talk and walk the walk!! Suomeksi ilmaistuna: "Joukkoja johdetaan edestä!" 🙂👍 Tässä esimerkkiä SSB-kyykyn muodossa, 3 toiston maksimi 192kg. Kylläpäs se painoi. Joutui yrittämään ihan tosissaan 😅 #senseitikka #fysiikkavalmentaja #voimavalmennus #esimerkinvoima #naturalbodybuilding #powerlifting #westsidebarbell #maxeffort
  • NAISELLISIA ERITYISYYKSIÄ
Kun vuonna 2008 ammattivalmentajana aloittelin, niin ei tullut ensimmäisenä mieleen, mitä kaikkea sitä vielä tuleekaan erityisesti vastakkaiseen sukupuoleen liittyen riittävissä määrin selvittämään.
Kuulemma sukupuoli on nykyään lähinnä sosiaalinen konstruktio, mutta tiettyjä fysiologisia ja biologisia eroavaisuuksia siinä tuppaa silti yllättävän usein vastaan tulemaan varsinkin näin, kun suorituskyvyn ja kehonkoostumuksen kanssa tekemisissä on. Kas tässä muutama esimerkki asiasta.
1. Kuukautiskierron erilaiset vaiheet ja niiden usein esiintyvät vaikutukset fyysiseen suorituskykyyn sekä kehon nestetasapainoon.
2. Erilaiset tavat asentaa rintojen silikoni-implantit sekä niiden mahdolliset vaikutukset rintalihasten treenaamiseen salitreeniä harrastavilla ja varsinkin fysiikkaurheilijoilla.
3. Vaihdevuosien aikaansaamat hormonaaliset muutokset ja niiden vaikutukset erityisesti mm. rasvanpolttoon. Vinkki: vahva suositus hankkiutua viimeistään 4-kymppisenä kehonkoostumukseen, millaisen suuntaisessa meinaa loppuelämänsä viettää.
Viimeisimpänä näistä ja mentaliteetilla: pitikin nyt mennä sitten tästäkin tällä tarkkuudella lukemaan.
4. Orgasmin voimakkuuden vaikutus systoliseen verenpaineeseen. Tiedoksi: mitä parempi tuleminen, niin sitä matalampi verenpaine seuraavana päivänä. Ja onpa seksin harrastamisella paljon muitakin positiivisia ja stressiä lieventäviä vaikutuksia.
Kalorikulutus ei kovin kummoista, mutta muilta osin siis varsinaista terveysliikuntaa.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
PS. Seksuaalisella kanssakäymisellä on stressiä alentava vaikutus sukupuolesta riippumatta.
#senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #fysiikkavalmentaja #kuukautiset #hormonikierto #silikonit #vaihdevuodet #orgasmi #verenpaine

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali