Q&A Podcast #03

Q&A Podcast #03

Julkaistu: 1.5.2019


Uusi Q&A Podcast nro 3 löytyy nyt julkaistuna allekirjoittaneen YouTube-kanavalla sekä Soundcloudissa. Asiaa yhden raajan liikkeistä, maastavedosta osana bodaustreeniä, salitreenin roolista dieetillä sekä paljon paljon muuta.

1. Kuuluvatko yhden raajan liikkeet treeniohjelmaan (00:54)
2. Maastavedon oleellisuus bodausharjoittelussa (06:03)
3. Asiaa salitreenin roolista rasvanpolttodieetillä (15:10)
4. Millaista treeniä dieetillä lihasmassan säilyttämiseksi (22:30)
5. Monta kysymystä ja vastausta venyttelystä (26:37)
6. Tukevien lihasryhmien lämmittelystä ja jäähdyttelystä (35:59)
7. Kuinka nopeasti rasva-adaptaatio katoaa ketoosissa (42:14)
8. Sekalaisia vastauksia lihasmassan kasvattamisesta (47:58)

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • KUORMITUSTA VATSALIHAKSILLE
Vatsalihakset ovat lihaksia. Ne vastaavat nousujohteiseen kuormitukseen aivan kuten mitkä tahansa muutkin lihakset. Jos vatsalihaksiin haluaa lisää voimaa ja lihaspaksuutta, niin niitä tulee kuormittaa sen mukaisesti.
Ennen kuin kukaan nyt pelästyy termin ”lihaspaksuus” yhdistämistä vatsalihaksiin, niin pelko pois.
Luonnollisin keinoin lihasta kasvattavilla ns. naturaali-treenaajilla vatsalihaksissa ei edes ole niin paljoa potentiaalia, että niiden lihaskasvulla keskivartalonsa näyttävyyden saisi esteettisesti huonompaan suuntaan. Päinvastoin.
Jos siis olet keskeltä mallia tasapaksu pökkelö, niin se johtuu vain ja ainoastaan kehosi perusrakenteesta eli geeniperimästä tai läskin määrästä. Ei takuulla siitä, että nyt on tullut treenattua liian suuret vatsalihakset.
Vatsalihakset vastaavat hyvin 10 - 20 toiston mittaisiin sarjoihin. Ei kuitenkaan ole tarvetta aina paukuttaa pisintä mahdollista sarjaa tai mennä siitä korkeammalle kuin ärsykevaihtelun takia. Edelleen siis samat säännöt pätevät kuin muillekin lihaksille.
Jos tarkoitus on tehdä tiettyä liikettä esim. 3 sarjaa x 12-15 toistoa, niin siinä kohtaa kun 3 x 15 onnistuu, laita lisää painoa / vastusta. Koneissa ja taljoissa pakkaan lisää levyjä.
Sit-up ja rutistus -tyyppisissä liikkeissä levypaino niskan taakse tai rinnan päälle tai penkkiä jyrkempää kulmaan. Jalkojen nostossa kuntopallo polvien väliin ja tätä rataa. Jos liikettä on vaikea kuormittaa enemmän, niin sitten vaihda raskaampaan liikkeeseen.
Näin tammikuun kunniaksi mainittakoon vielä, että vatsalihasliikkeiden tekeminen ei polta rasvaa vatsasta, vaikka kuinka tuntuisi poltetta lihaksissa. Sen tekee ainoastaan ruokamäärän ylittävä energiankulutus eli energiankulutuksen alittava ruokamäärä. Eikä vatsalihasliikkeiden suorittaminen kuluta kaloreita juurikaan.
Toki vatsalihaksia on suositeltavaa dieetilläkin treenata, mutta ei siitä syystä, että sillä rasvanpolttoon olisi kovasti vaikuttamassa.
Markku ”Sensei” Tikka
www.ProTrainer.fi
#senseitikka#päällikkövalmentajapaljastaa
#vatsalihakset #vatsatreeni
  • Funktio-anaalista punnertelua... voisin suositella apuliikkeeksi erityisesti erinäisten tatamilajien vääntäjille ja muille kamppailijoille, kun toiminnallisuus on tärkeää, mutta punnerrusvoima ei sitä lajin kannalta kaiken oleellisinta. Tosin eipä tällaisen ns. puoli-isometrisen toistotavan pitkä tension alainen aika hypertrofiallekaan huonoa tee 😁 
#senseitikka #voimavalmentaja #kamppailulajit #punnerrus
  • Ei ole olemassa mitään maagista rasvanpolttosykettä, jonka alueella liikuntaa harrastaessa rasva palaisi paremmin 😯 Aerobisen liikunnan rasvanpolttovaikutus kulminoituu energiankulutukseen eli mitä korkeampi syke pidemmän aikaa, niin sitä enemmän energiaa kuuluu ja näin ollen rasvaa palaa.
Tämä myytti matalan sykkeen paremmuudesta juontaa juurensa siitä, että mitä matalampi syke, niin sitä suurempi suhteellinen osuus energiankäytöstä suorituksen aikana tulee rasvoista. Eikä se näytä häiritsevän, että samalla logiikalla parasta rasvanpolttoaktiivisuutta olisi paikallaan istuminen.
Ei kuitenkaan ole oikeasti mitään merkitystä rasvanpoltolle, mistä keho ottaa energiansa liikunnan aikana tai millään muullakaan yksittäisellä ajanjaksolla, koska energia-aineenvaihdunta tasaa itsensä pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.
Tehokkaan rasvanpolton kannalta kyse ei siis ole suhteellisesta energiankäytöstä tietyllä hetkellä, vaan absoluuttisesta energiankäytöstä koko vuorokauden tms. pidemmän aikavälin aikana.
Joko sanoin, että myöskään liikunnan suorittamisen vuorokaudenajalla ei ole merkitystä. Aamulenkki ei siis tarjoa iltalenkkiin nähden mitään muuta lisähyötyä kuin, että sitten liikunta on siltä päivältä tehty eikä enää pysty jumittumaan sohvalle Netflixiä vahtaamaan liikunta edelleen suorittamatta.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi 
#senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #rasvanpoltto #sykealue #aerobinen #liikunta #dieetti
  • Tässä on nyt taas saanut lukea iltapäivälehtien sivuilta mitä erilaisempia juttuja siitä, miten tällä kertaa pääsee elämänsä kuntoon. Niiden pohjalta olen tullut siihen lopputulokseen, että se onnistuu vain ryhtymällä vegaani-ketoosi-pätkäpaastolle.
Pelkkä laihduttaminen ei nimittäin enää nykyään riitä, vaan samalla täytyy pysäyttää ilmaston lämpeneminen, pelastaa planeetta, selvittää lapsuustraumansa sekä syödä kuin aikana, jolloin eliniänodote oli 30 vuoden luokkaa.
Laihduttaa saa vain, jos on lihonut oikeista syistä. Ei suinkaan vääristä syistä. Jos olet lihonut, koska olet syönyt liikaa pullaa, koska pulla maistuu hyvälle ja ajattelit selvitä liikkumalla enemmän ja syömällä vähemmän, niin unohda koko juttu. Ehei!
Sinun täytyy terveellisten elämäntapojen aloittamisen sijaan kirjautua suljetulle osastolle, jossa terapeutin ja ryhmäistuntojen avulla viimein ymmärrät, että mielestäsi pulla maistuu hyvälle vain, koska isäsi ja äitisi hakkasivat sinua lapsena liian paljon tai liian vähän.
Kaloreita ei myöskään saa laskea, koska sellainen on aivan liian rajoittavaa. Vaan vailla minkäänlaista aikaisempaa toimivaa kokemusta täytyy vain kuunnella kehonsa luonnollisia viestejä. Jos viestit edelleen käskevät syödä pullaa, niin takaisin pakkopaitaan.
Kaiken lisäksi, mikäli kuvittelit pudottavasi painoa, jotta voit loppuvuoden syödä pullaa paremmalla omatunnolla, niin sellainen ei sovi alkuunkaan. Laihduttaa saa vain, jos tulokset ovat pysyviä. Ikuisesti!! Jos on olemassa pienikin mahdollisuus, että lihot joskus vielä uudestaan, niin turha aloittaa ollenkaan.
Sinun täytyy vain ajatella positiivisesti sekä oppia hyväksymään rapakuntosi ja elintasosairausriskisi sellaisena kuin ne ovat.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
#senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #ravintovalmennus #vegaani #ketoosi #pätkäpaasto #rasvanpoltto #laihdutus

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali