Tupakointi ja aineenvaihdunta

Tupakointi ja aineenvaihdunta

Julkaistu: 14.3.2018


Tulipa tuossa muutama viikko sitten taas vastaan tilanne, että valmennettavani oli hyvin toimivalla dieetillä. Sitten yhtäkkiä dieetti lakkasikin toimimasta. Kun siihen sitten syytä selviteltiin, kertoi hän hieman ohimennen lopettaneensa tupakoinnin. Eikä minua enää yhtään ihmetyttänyt, miksi paino oli lakannut putoamasta.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä johtuu isolta osin siitä, että nikotiini nopeuttaa aineenvaihduntaa. Riippuen kuinka paljon polttaa tuo lisä saattaa olla jopa useamman 100kcal verran päivässä. Tupakointi nostaa sydämen sykettä ja onkin sanottu, että tupakoitsijan aineenvaihdunta vastaa tupakoimattoman sellaista 37.5°C kuumeessa. Toisin sanoen yksi tupakoinnin huonoista puolista onkin samalla aineenvaihdunnan kannalta katsottuna yksi sen hyvistä puolista.

Tupakoinnin lopettaminen on hyvä ja terveyttä edistävä päätös. MUTTA!! Senkin uhalla, että kyseessä on jokseenkin kyseenalainen suositus, niin missään nimessä en suosittele lopettamaan tupakointia kesken dieetin tai välittömästi dieetin päätyttyä.

Harjoituskauden ollessa hyvässä vauhdissa lopettaminen onnistuu paremmin eikä ”haittaa” kehonkoostumuksellista tavoitetta samalla tapaa, mutta tuolloinkin ruokamäärää on syytä pudottaa muutaman 100kcal edestä ja tarkastella tilannetta hetken aikaa uuden aineenvaihdunnallisen tason kanssa. Ja sitten taas toimia siltä pohjalta, miten painoseuranta lähtee käyttäytymään.

Dieetin kannalta hyödyllistä on myös tupakoinnin nälkää vaimentava vaikutus. Nikotiini vapauttaa maksasta glykogeenia, mikä puolestaan pitää verensokeria koko ajan hieman koholla ja viestittää aivoille, että syömiselle ei ole tarvetta. Sama homma… terveyden kannalta huono juttu, mutta dieetin kannalta hyvä juttu.

Lisäksi nikotiini vapauttaa aivoissa mielihyvähormonia nimeltä dopamiini. Samaa tekevät myös ns. lohturuuat, kuten suklaa ja muut sokeripitoiset herkut. Kun tupakointi ei ole dopamiinin eritykseen vaikuttamassa, niin vaara näihin muihin vaihtoehtoihin sortumiseen on suurempi. Ja levyllinen suklaata on yli 1000kcal, kun taas askillinen savukkeita ei sisällä ensimmäistäkään kaloria. Ehkä jos ne syö saattaa muutaman kalorin saada aikaiseksi?!

Ennen kuin kukaan nyt saa kuitenkaan päähänsä aloittaa tupakointia tai muidenkaan nikotiinituotteiden käyttöä siitä syystä, että saisi rasvanpolttoonsa uutta puhtia, niin voin kertoa, että ei se ihan niin toimi kuitenkaan. Nikotiinilisän saaminen osaksi aineenvaihduntaansa ottaa aikaa eli pahoja tapoja pitää harrastaa pitkään eikä se ole terveyden ja kokonaisuuden kannalta suositeltavaa laisinkaan. Eikä tarpeellista.

Rasvanpoltto on vaativaa toimintaa. Tupakoinnin lopettaminen on vaativaa toimintaa. Otetaan yksi asia kerrallaan. Asian voisi yhtä hyvin ilmaista niin päin, että juuri kun olet päättänyt lopettaa tupakoinnin, niin en suosittele aloittamaan dieettiä, vaikka kehonkoostumus kenties sen tarpeessa olisikin. Muuten saattaa tulla liikaa kovia vaatimuksia kerralla ja pahimmassa tapauksessa ei onnistu kummassakaan. Kun taas yksi tavoite kerrallaan, olisi onnistunut molemmissa.

Tupakointia ei kuulu ikinä aloittaa!! Ei rasvanpolton takia eikä mistään muustakaan syystä. Jos on polttanut pitkään tai lyhyemmänkään aikaa, niin lopettaminen on äärimmäisen hyvä päätös. Sitä hyvää päätöstä ei vaan välttämättä kannata tehdä kesken kaiken hyvin toimivan dieetin. Ja sitten, kun päättää lopettaa, on suositeltavaa tehdä treenistä ja liikunnasta prioriteetti itselleen, jotta aktiivinen elämäntapa tukee lopetuspäätöksen onnistumista.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

 

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Nyt on pitkästä aikaa Q&A podcastia tarjolla 😮 Löytyy YouTubesta sekä Soundcloudista. Ensin mainittuun linkki profiilissa ☝🏻 Laittakaapa kanava tilaukseen 📺 #senseitikka #podcast #kysymyksiäjavastauksia #pakkotoisto #ammattilainen #fitnessvalmentaja
  • Jaahas... nivelkalvopoimun (plica) vamma, sääriluun päässä luuödeema ja vähän traumaa etureiden jänteessä. Miten meni noin niinku omasta mielestä 😮 Sentään sama polvi, jota leikelty jo kahdesti eli eihän tuo 100% kunnossa ole 8 vuoteen ollutkaan. #polvivamma #liikunnaniloa #satujumppaa #pakkotoisto
  • Fitnessvalmentajakoulutuksen II-taso suoritettu!! Korkein taso, mitä tässä maassa on toistaiseksi järjestetty 😊 Olen siis jatkossakin mukana viemässä lajin valmennusta järkevämpään ja terveempään eli parempaan suuntaan. @suomenfitnessurheilu #fitnessvalmentaja #ammattilainen #senseitikka
  • Facebookin puolelle kirjoittelin juttua siitä, mitä perusliikkeitä ei erinäisistä nivelterveydellisistä syistä kannata pitää ohjelmassaan mukana aina jatkuvasti ympäri vuoden. Linkki biossa ☝🏻 #protrainer #fitnessvalmentaja #perusliikkeet #maastaveto #nostotekniikka

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali