Tupakointi ja aineenvaihdunta

Tupakointi ja aineenvaihdunta

Julkaistu: 14.3.2018


Tulipa tuossa muutama viikko sitten taas vastaan tilanne, että valmennettavani oli hyvin toimivalla dieetillä. Sitten yhtäkkiä dieetti lakkasikin toimimasta. Kun siihen sitten syytä selviteltiin, kertoi hän hieman ohimennen lopettaneensa tupakoinnin. Eikä minua enää yhtään ihmetyttänyt, miksi paino oli lakannut putoamasta.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä johtuu isolta osin siitä, että nikotiini nopeuttaa aineenvaihduntaa. Riippuen kuinka paljon polttaa tuo lisä saattaa olla jopa useamman 100kcal verran päivässä. Tupakointi nostaa sydämen sykettä ja onkin sanottu, että tupakoitsijan aineenvaihdunta vastaa tupakoimattoman sellaista 37.5°C kuumeessa. Toisin sanoen yksi tupakoinnin huonoista puolista onkin samalla aineenvaihdunnan kannalta katsottuna yksi sen hyvistä puolista.

Tupakoinnin lopettaminen on hyvä ja terveyttä edistävä päätös. MUTTA!! Senkin uhalla, että kyseessä on jokseenkin kyseenalainen suositus, niin missään nimessä en suosittele lopettamaan tupakointia kesken dieetin tai välittömästi dieetin päätyttyä.

Harjoituskauden ollessa hyvässä vauhdissa lopettaminen onnistuu paremmin eikä ”haittaa” kehonkoostumuksellista tavoitetta samalla tapaa, mutta tuolloinkin ruokamäärää on syytä pudottaa muutaman 100kcal edestä ja tarkastella tilannetta hetken aikaa uuden aineenvaihdunnallisen tason kanssa. Ja sitten taas toimia siltä pohjalta, miten painoseuranta lähtee käyttäytymään.

Dieetin kannalta hyödyllistä on myös tupakoinnin nälkää vaimentava vaikutus. Nikotiini vapauttaa maksasta glykogeenia, mikä puolestaan pitää verensokeria koko ajan hieman koholla ja viestittää aivoille, että syömiselle ei ole tarvetta. Sama homma… terveyden kannalta huono juttu, mutta dieetin kannalta hyvä juttu.

Lisäksi nikotiini vapauttaa aivoissa mielihyvähormonia nimeltä dopamiini. Samaa tekevät myös ns. lohturuuat, kuten suklaa ja muut sokeripitoiset herkut. Kun tupakointi ei ole dopamiinin eritykseen vaikuttamassa, niin vaara näihin muihin vaihtoehtoihin sortumiseen on suurempi. Ja levyllinen suklaata on yli 1000kcal, kun taas askillinen savukkeita ei sisällä ensimmäistäkään kaloria. Ehkä jos ne syö saattaa muutaman kalorin saada aikaiseksi?!

Ennen kuin kukaan nyt saa kuitenkaan päähänsä aloittaa tupakointia tai muidenkaan nikotiinituotteiden käyttöä siitä syystä, että saisi rasvanpolttoonsa uutta puhtia, niin voin kertoa, että ei se ihan niin toimi kuitenkaan. Nikotiinilisän saaminen osaksi aineenvaihduntaansa ottaa aikaa eli pahoja tapoja pitää harrastaa pitkään eikä se ole terveyden ja kokonaisuuden kannalta suositeltavaa laisinkaan. Eikä tarpeellista.

Rasvanpoltto on vaativaa toimintaa. Tupakoinnin lopettaminen on vaativaa toimintaa. Otetaan yksi asia kerrallaan. Asian voisi yhtä hyvin ilmaista niin päin, että juuri kun olet päättänyt lopettaa tupakoinnin, niin en suosittele aloittamaan dieettiä, vaikka kehonkoostumus kenties sen tarpeessa olisikin. Muuten saattaa tulla liikaa kovia vaatimuksia kerralla ja pahimmassa tapauksessa ei onnistu kummassakaan. Kun taas yksi tavoite kerrallaan, olisi onnistunut molemmissa.

Tupakointia ei kuulu ikinä aloittaa!! Ei rasvanpolton takia eikä mistään muustakaan syystä. Jos on polttanut pitkään tai lyhyemmänkään aikaa, niin lopettaminen on äärimmäisen hyvä päätös. Sitä hyvää päätöstä ei vaan välttämättä kannata tehdä kesken kaiken hyvin toimivan dieetin. Ja sitten, kun päättää lopettaa, on suositeltavaa tehdä treenistä ja liikunnasta prioriteetti itselleen, jotta aktiivinen elämäntapa tukee lopetuspäätöksen onnistumista.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

 

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Sensei Blogissa pureudutaan muutenkin kuin vain perstuntumalta pakaroiden treenaamiseen, kun vertailussa on kyykky vs. lantionnosto tangolla. Suora linkki löytyy ☝️ profiilista.
Jutussa poraudutaan syvällisesti tuoreeseen pyöreiden pakaroiden luvatussa maassa Brasiliassa tehtyyn tutkimukseen, jossa ensimmäistä kertaa koskaan ei mitattu vain lihasaktivaatiota, vaan todellista lihasmassan sekä voiman kehitystä ja vieläpä varsin kokeneilla naistreenaajilla.
Ota samalla kertaa Sensei Blogi uutiskirjeellä tilaukseen, niin saat jatkossakin varmuudella ilmoitukset uusista jutuista. En lähettele mainoksia, vain tiukkaa asiaa.
Markku "Sensei" Tikka
ProTrainer.fi
#päällikkövalmentajapaljastaa #senseitikka #fitnessvalmentaja #fysiikkavalmentaja #pakaratreeni #kyykky #lantionnosto
  • Dynamic Effort eli DE-metodi kehittää räjähtävää nopeusvoimaa. Tangossa 50-70% maksimista (1RM), 1-3 toistoa sekä runsaasti sarjoja. Yleensä 5-12 sarjaa.
Tavallisesti pitkät lepotauot, mutta kun tarkoitus kehittää myös työkapasiteettia, niin pidetään tauot 1-2 min välillä.
Muuttuvalla vastuksella eli ketjujen ja vastuskumien käytöllä on näissä selkeä hyöty, koska ne estävät tangon deseleraatiota eli tahattomasti tapahtuvaa jarruttamista liikkeen loppua kohti. Kun vastus kasvaa on sitä kiihdytettävä loppuun asti.
#senseitikka #voimavalmentaja #westsidebarbell #kyykky #maastaveto #dynamiceffort #nopeusonvoimaa
  • Talk the talk and walk the walk!! Suomeksi ilmaistuna: "Joukkoja johdetaan edestä!" 🙂👍 Tässä esimerkkiä SSB-kyykyn muodossa, 3 toiston maksimi 192kg. Kylläpäs se painoi. Joutui yrittämään ihan tosissaan 😅 #senseitikka #fysiikkavalmentaja #voimavalmennus #esimerkinvoima #naturalbodybuilding #powerlifting #westsidebarbell #maxeffort
  • NAISELLISIA ERITYISYYKSIÄ
Kun vuonna 2008 ammattivalmentajana aloittelin, niin ei tullut ensimmäisenä mieleen, mitä kaikkea sitä vielä tuleekaan erityisesti vastakkaiseen sukupuoleen liittyen riittävissä määrin selvittämään.
Kuulemma sukupuoli on nykyään lähinnä sosiaalinen konstruktio, mutta tiettyjä fysiologisia ja biologisia eroavaisuuksia siinä tuppaa silti yllättävän usein vastaan tulemaan varsinkin näin, kun suorituskyvyn ja kehonkoostumuksen kanssa tekemisissä on. Kas tässä muutama esimerkki asiasta.
1. Kuukautiskierron erilaiset vaiheet ja niiden usein esiintyvät vaikutukset fyysiseen suorituskykyyn sekä kehon nestetasapainoon.
2. Erilaiset tavat asentaa rintojen silikoni-implantit sekä niiden mahdolliset vaikutukset rintalihasten treenaamiseen salitreeniä harrastavilla ja varsinkin fysiikkaurheilijoilla.
3. Vaihdevuosien aikaansaamat hormonaaliset muutokset ja niiden vaikutukset erityisesti mm. rasvanpolttoon. Vinkki: vahva suositus hankkiutua viimeistään 4-kymppisenä kehonkoostumukseen, millaisen suuntaisessa meinaa loppuelämänsä viettää.
Viimeisimpänä näistä ja mentaliteetilla: pitikin nyt mennä sitten tästäkin tällä tarkkuudella lukemaan.
4. Orgasmin voimakkuuden vaikutus systoliseen verenpaineeseen. Tiedoksi: mitä parempi tuleminen, niin sitä matalampi verenpaine seuraavana päivänä. Ja onpa seksin harrastamisella paljon muitakin positiivisia ja stressiä lieventäviä vaikutuksia.
Kalorikulutus ei kovin kummoista, mutta muilta osin siis varsinaista terveysliikuntaa.
Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi
PS. Seksuaalisella kanssakäymisellä on stressiä alentava vaikutus sukupuolesta riippumatta.
#senseitikka #päällikkövalmentajapaljastaa #fysiikkavalmentaja #kuukautiset #hormonikierto #silikonit #vaihdevuodet #orgasmi #verenpaine

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali