Zombit tulee, immuniteetti kuntoon

Zombit tulee, immuniteetti kuntoon

Julkaistu: 25.1.2017


Huh huh… on selvästi tammikuu, kun valmentajan kaikki aika menee salilla eikä ehdi somea päivittää ollenkaan. Mutta nyt täytyy, kun tuli tärkeää asiaa!! Kaiken maailman tautia pyörii joka puolella. On kuumetta, flunssaa, influenssaa, nuhaa, köhää sun muuta paskaa, kuten vatsatautia. Pitkittynyttä, jatkuvaa sekä useampaa kerralla tai vähintäänkin peräkkäin ja hullummaksi vaan menee.

Sanokaa minun sanoneen, että zombi-apokalypsi tässä on tulossa!! Kättä pidemmäksi allekirjoittaneen weapon of choice on katana tai ehkä machete, mutta sitä odotellessa pitäisi saada jotain tehtyä näille tartuntataudeille. Kyllähän se tavoitteellista treenaajaa syö rotan lailla, kun hyvä pöhinä salilla vaihtuu köhinäksi sängyn pohjalla ja kaikki, mitä on vuosia rakennettu sulaa pois parissa viikossa.

Ensimmäisenä tietenkin kaikki perusasiat kuntoon. Syö riittävästi. Syö terveellisesti. Harrasta liikuntaa. Anna palautumisellekin mahdollisuus. Nuku tarpeeksi. Älä stressaa. Lässyn lässyn – ketään kiinnosta – mennään jo lisäravinteisiin. ”Mitä voin tehdä asialla niin, että se ei edellytä vaivannäköä?” Tämähän se on ajan henki, joten hyvä, kun kysyit…

Tieteellisten hutkimusten mukaan C-vitamiinista ei ole mihinkään tai ehkä sittenkin vähän johonkin. Osaltaan siis ristiriitaisia tuloksia, mutta nykyinen konsensus tuntuisi olevan, että C-vitamiinin käyttö ei estä flunssaa, mutta saattaa hieman lyhentää sen kestoa. Puoli voittoa. Gramma tai pari päivässä useammassa osassa otettuna flunssan ajan on suunnilleen sopivasti. En ole lääkäri, joten jos kuolet tähän niin oma vika, kun kuuntelit.

Myös D-vitamiinin riittävällä saannilla (jopa 100 µg/vrk) on todettu positiivisia vaikutuksia… mutta tätä samaa voi sanoa ihan kaikista vitamiineista ja hivenaineista. Kaikkien niiden saanti on pidettävä riittävällä tasolla, mutta sitten kun aletaan puhua flunssan välttämisen tai lyhentämisen johdosta lyhytaikaisen ”yliannostuksen” syömistä, niin koskee lähinnä jo mainittua C-vitamiinia sekä seuraavaksi mainittavaa sinkkiä.

Hivenaineista siis sinkki tekee samaa mitä vitamiineista Cee. Älkää ottako kovaa yliannostusta, ettei käy kuten radiojuontajalle, mutta tuplasti normaaliin nähden on vielä sopivasti. Aktiiviliikkujalle normaalina voidaan pitää 30 mg/vrk (max 50 mg) ja eräässä tutkimuskatsauksessa noin 80 mg/vrk todettiin riittäväksi flunssan aikana kaikki hyödyt antamaan. Otetaan useammassa osassa päivän aikana eikä kaikkea kerralla, jos tykkää pitää kerran syödyt kalorit imeytymiseen asti kehon sisäpuolelle.

Näistä tutummista pillereistä mainittakoon vielä maitohappobakteerit eli probiootit. Juuri ne pirun kalliit pienet Gefilus-purkit siellä paikallisen marketin terveystuote-hyllyssä. Parantavat kehon vastustuskykyä ja päivittäin käytettynä jopa vähentävät sairastumista flunssaan. Pienellä präntillä purkin kyljestä pitäisi löytyä maininta Lactobacillus vitustus GG tai jotain sinne päin, niin on oikeaa kamaa.

Tietenkin good old valkosipuli on tunnettu terveyttä edistävistä vaikutuksistaan jo muinaisen Kiinan Xia-dynastian ajoista lähtien. Ja nyt 2000-luvulla eli heti 4000 vuotta myöhemmin on oikein tutkittuakin dataa siitä, että valkosipulin sisältämä alliini ehkäisee tavallista flunssaa. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin alliini muuttuu elimistössä allisiiniksi ja sitä rataa jaada jaada. Se on juuri se sama kemikaali mikä pitää vampyyritkin loitolla. Ja kuten kaikkea muutakin, niin saa sitäkin nykyään kapselin muodossa.

Viimeisimpänä vaan ei missään nimessä vähäisimpänä vielä ehkä enemmän dieettiä tukevana valmisteena tunnettu vihreä tee. Se kuitenkin on myös vahva antioksidantti ja näin tukee immuunipuolustusta. Kyllä ne kiinalaiset vaan osaa. Lämpimänä juomana mukavaa hörppiä varsinkin, jos kurkku on jo karhea. Vihreä tee kapseleista kuitenkin saa helpommin ja isompia määriä vaikuttavaa ainetta (EGCG), jolla on influenssaviruksia torjuva vaikutus.

Siinä olivat Sensein suositukset elävien kuolleiden maailmanvalloituksen lykkäämiseksi. Sopivassa suhteessa tuoretta tutkittua tietoa ja vanhaa kiinalaisen lääketieteen brosciencea. Terveelliset elintavat kokonaisuutena kuntoon, siihen sopivasti ravintolisillä täydennystä sekä mummon viinimarjamehua, niin kaikki tehtävissä oleva on tehty.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Seuraa somessa

  • Throwbäkkiä syksyyn 2012 ja Jyväskylän SM-karsinta. Mitaleita löytyy muutama, mutta tämä on ainoa CBB-kisa, jonka olen oikein voittanut 😮🏆 #senseitikka #fitnessvalmentaja #cbb #classicbodybuilding #ifbb #sfu #suomenfitnessurheilury #naturalbodybuilding #nordicfitnessexpo
  • Olen aina sanonut, että perunoiden kuoriminen on saatanasta!! Toisinaan sitäkin vaan täytyy, koska ravinnon suhteen ei pidä yrittää siitä, mistä aita on matalin 😐 #peruna #koskasuomi #hyväruokaparempimieli #666
  • Nyt on pitkästä aikaa Q&A podcastia tarjolla 😮 Löytyy YouTubesta sekä Soundcloudista. Ensin mainittuun linkki profiilissa ☝🏻 Laittakaapa kanava tilaukseen 📺 #senseitikka #podcast #kysymyksiäjavastauksia #pakkotoisto #ammattilainen #fitnessvalmentaja
  • Jaahas... nivelkalvopoimun (plica) vamma, sääriluun päässä luuödeema ja vähän traumaa etureiden jänteessä. Miten meni noin niinku omasta mielestä 😮 Sentään sama polvi, jota leikelty jo kahdesti eli eihän tuo 100% kunnossa ole 8 vuoteen ollutkaan. #polvivamma #liikunnaniloa #satujumppaa #pakkotoisto

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali