Terveisiä Fitness-helvetistä

Terveisiä Fitness-helvetistä

Julkaistu: 5.9.2016


Syksyn fitness-kisat ne sieltä kovaa vauhtia taas lähestyvät. Samaa tahtia lisääntyvät myös ihqujen somepäivitysten määrä puurosta ja perseistä. Tosin tässä kohtaa lähinnä perseistä, koska puurot alkavat olemaan aika vähissä. Tiedättekö mikä muu lisääntyy?? Nuorten naisten määrä, jotka ihannoivat fitness-vartaloita sekä näitä esikuviaan ja haluavat itsekin olla juuri samanlaisessa kunnossa.

Mitäs vikaa siinä on? No paljonkin!! Aktiiviharrastajat ja muut fani-tyttöset kun näkevät vain nämä kisadieetin somekuvat ja kisoista kisakuvat ja tavoitteena on olla kutakuinkin samassa kunnossa koko ajan tai muuten ei olla omaan kroppaansa tyytyväisiä. Ei ymmärretä sitä, että edes ne kuvien henkilöt itse eivät ole siinä kunnossa kuin 2-3kk vuodesta eikä todellakaan joka vuosi. Enemmän aikaa luonnottoman alhaisissa rasvoissa ei olisi järkevää tai oikein edes mahdollista ja edes tuo rajoitettu aika ei ole millään tasolla terveellistä.

Riippuen vähän miten rasvaprosentti määritellään, niin suuntaa-antavasti voisi sanoa, että body fitness kisaajan rasvaprosentti kisoissa on useimmiten jotain 12-15% väliltä ja bikini fitnessissä sitten jonkun yksikön korkeampi. Oikeasti sellainen hyvän näköinen ja kiinteän urheilullinen rasvaprosentti löytyy jo jostain 21-23% paikkeilta. 25-28% on vielä ns. terveellinen normaali ja vasta 30% jälkeen voidaan sanoa, että pitäisiköhän tehdä itselleen jotain.

rasvaprosentti

Toisekseen kun oikein timmiin kuntoon haluaa, niin rasvan polttaminen on vain puolet yhtälöstä. Ennen kuin rasvanpolton kohti tavoitteenaan olevaa fitness-vartaloa voi aloittaa, niin siitä alta pitäisi löytyä sen verran kiinteää massaa, että sitä on prosessissa mahdollista hieman jopa menettää. Tarkoittaa siis yleensä usean vuoden tavoitteellista salitreeniä. Joten ihan turha puhua, että kyllä Sinäkin olisit tuossa kunnossa kuin nuo tuolla lavalla, jos vaan dieetin vetäisit, kun kuitenkin omistat salikortin. Et olisi. Et lähelläkään. Jos kiinteää massaa ei ole riittävästi niin lopputulos ei ole sellainen timminkiinteä mitä ajatteli, vaan muistuttaa enemmän anorektikkoa.

Miksikö suuntaan tämän puheenvuoron lähinnä naisille?? Kyllä tätä samaa vikaa pojistakin löytyy, mutta kuitenkin vähemmän joskin kasvavissa määrin. Miesten fitness-lajeissa kisakunto löytyy 4-6% rasvaprosentin väliltä. Mutta kun miehellä terveellisenä pidettävän rasvaprosentin voidaan sanoa löytyvän useimmiten jo jostain 10-12% kohdilta. Ei sillä että 15%:kaan vielä alkaisi säkkituoliksi luulemaan. Ja 8% shortsit jalassa on jo jumalainen rantaleijona, kun yläkroppa kuitenkin kiristyy ennen jalkoja. Toisin sanoen miesten kohdalla todella kireän kondiksen ja terveellisenä pidettävän kunnon välinen ero on huomattavasti pienempi kuin naisilla. Puhumattakaan nyt sitä, että korkeammista testosteronitasoista, suuremmasta lihasmassan määrästä ja erilaisesta kehonrasvan jakaantumisesta johtuen miesten on sinne muutenkin helpompi päästä.

Ottakaa motivaatiota fitness-kilpailijoiden somekuvista ja kisakuvista, mutta jättäkää ottamatta väärä vaikutelma siitä, mitä ympäri vuoden hyvässä kondiksessa oleminen tarkoittaa. Älkää siis asettako itsellenne tavoitetta minkä saavuttaminen ei ikinä realistista edes ollut, koska eihän siinä voi olla lopputuloksena mitään muuta kuin pahaa mieltä, epäonnistumisen tunteita ja pahimmassa tapauksessa terveydellisiä ongelmia.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali