KISS – Keep It Simple Stupid

KISS – Keep It Simple Stupid

Julkaistu: 6.5.2016


On tavallaan hienoa, että nykyään on informaatiota kirjoitetussa ja liikkuvan kuvan muodossa tarjolla erilaisista treenityyleistä ja metodeista runsain mitoin. Suorastaan ähkyksi asti. Se mikä siinä hieman huolestuttaa on, että yleensä niitä tyylejä näyttäisi kopioivan lähinnä sellaiset salitreenaajat, joilla ei ole vielä mitään asiaa niitä kopioimaan.

Minä puhun usein ”hifistelyn hierarkiasta” ja samaan kategoriaan tämäkin menee. Ensin on siis oltava tietty taso saavutettuna ennen kuin kannattaa alkaa sille seuraavalle siirtymään. Kaikki tietävät miten rappusissa käy jos yrittää harpata liian monta yhdellä kerralla, joten miksi sitä ei sitten salitreenissä muisteta.

Ihan oikeasti 90%:lle siitä porukasta ketä salilla näkee kaikista parasta kehitystä sekä lihasmassassa että voimassa tuottava kaiken mullistava treenimetodi olisi pääosin vapaita painoja ja isoja perusliikkeitä hyödyntävä sarjapainojen nousujohteisuuteen pyrkivä liikkeet hyvällä tekniikalla ja täydellä liikeradalla suoritettu treeni. Toisin sanoen tasan tarkkaan niin perussetti kuin perussetti voi vain olla. Ja sitten sitä vaan tehdään järkevästi, säännöllisesti ja tarpeeksi kauan… eli useita vuosia. Asiaa myös kummasti auttaa, jos syö hyvin ja lepää riittävästi.

Usein puhutaan ns. voimastandardeista, että millä tasolla pitäisi voimatasojen olla, että voidaan puhua edistyneestä tai harjaantuneesta treenaajasta. Ai mitä?? Voimailu ja bodailu ovat kaksi eri asiaa?? Eivät ole niin kauan kun penkkitulos on alle 1,5x oma paino ja kyykky alle 2x oma paino tai ainakin näillä paikkeilla. Ja nämä siis miehillä… naisilla riittää vähän vähempikin. Joku poikkeus aina mahtuu mukaan eikä kaikkien aina ole järkevää kaikkia liikkeitä tehdä, mutta useimmissa tapauksista asia on juuri näin.

Ei niitä maksimeita tosin mikään pakko ole nostaa jos ei halua. Kyllä 1x oma paino penkissä ja 1,5x oma paino kyykyssä ovat ihan hyviä rautoja… jos niillä sitten ottaa 10-15 toiston sarjoja. Mielellään monta. Sitten kun onnistuu niin siinä kohtaa alkaa lihastakin aivan varmasti jo mukava määrä olemaan.

Eikös olekin hienoa, että näissä ”voimastandardeissa” on tällainen sisäänrakennettu kehonkoostumusvaatimus. Jos ei omaan painoon suhteutettua voimaa ole tarpeeksi, niin sitten voimaa on liian vähän tai ylimääräistä painoa liian paljon. Eikä ylimääräinen ole ikinä lihasta. Tee asialle jotain… kuolema on voitolla.

Ja nyt siis todellakin puhutaan tosissaan ja tuloshakuisesti treenaavista henkilöistä. Aloittelijat sekä ihan vaan muuten vaan kuntoilun vuoksi treenaajat ovat sitten erikseen.

Einstein_Simple

Jos siis yrität saada kiitettävää määrää lihasmassaa aikaiseksi eivätkä voimatasosi ole näillä paikkeilla, niin unohda tuntumalla hifistely ja erikoistekniikoilla elvistely. Kunhan nyt eniten menee perille sinne minne pitääkin niin se riittää. Ei ole syytä ottaa pienempiä painoja, sinulla on ne käytössä jo. Unohda pakkotoistot, nosta ihan kokonaan itse. Unohda pudotussarjat, sinun ei pidä vähentää painoa vaan laittaa lisää.

Jos tunnistit itsesi, niin kaiken hifistelyn ja hypistelyn sijaan keskity perusliikkeiden sarjapainojen järjestelmälliseen kehittämiseen 5 – 10 toiston välillä. Ei tarvitse olla kaikista vahvin ollakseen kaikista isoin. Mutta myöskään kukaan kiitettävän lihasmassan omaava ei ole voimatasoiltaan heikko. Ei kukaan. Etkä sinä tule olemaan ensimmäinen.

Markku ”Sensei” Tikka
ProTrainer.fi

 

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali