Sensei Gym: The Making of – Osa 4

Sensei Gym: The Making of – Osa 4

Julkaistu: 16.1.2016


Yhtä laitetta vaille kaikki se kalusto mitä on tilauksessa ovat salille saapunut. Senkin piti jo joulukuun aikana tulla ja siitä syystä tämä päivitys on hieman venynyt, mutta kun ei kuulu niin laitetaanpa kuitenkin hieman väliaikatietoja mitä Sensei Gymin rakentelulle kuuluu.

Salille on tullut kattava aerobinen osasta, koska vanhoille nivelille tekee hyvää saada hieman liikettä ja lämpöä ennen raudan pariin siirtymistä. Crossarista en oiken välitä ja juosta voi ulkonakin, mutta spinning-pyörä on oikein laadukas ja monipuolinen vaihtoehto. Sopii niin alkulämmittelyyn kuin varsinaiseen spinning-harjoitteluun ja ennen kaikkea tällaisella pyörällä onnistuu wingate-mallin HIIT-liikunta.

Ylä-/alataljalla pääsee jo pitkälle mitä taljaliikkeisiin tulee, mutta salilla olevan taljan puutteeksi täytyy sanoa, että alataljalla onnistuvat erilaiset soudut hyvin, mutta esim. hauiskääntöjä ajatellen penkki on alataljan tiellä tai vaihtoehtoisesti laitteessa pitäisi olla alapalkissa kiinni toinen taaempana sijaitseva väkipyörä.

Mutta näistä ongelmista selviää ja muutenkin saa enemmän liikevariaatioita ja monipuolisuutta aikaiseksi, kun hankkii laadukkaan ristkkäistaljan. Nyt onnistuvat ojennukset, hauiskäännöt, vipunostot eri asennoissa rinnalle ja olkapäille sekä monet monet muut liikkeet mihin yksittäinen ylä-/alataljayhdistelmä ei sovellu. Monella kaupallisella salilla sijaitsevassa ristikkäistaljassa on se ongelma, että painopakat tuppaavat olemaan useimmiten vain 50 – 70 kiloa. Jotta ei heti lopu kuorma kesken, niin hankin sitten samantien sellaisen, jossa painopakat ovat 100kg kappale. Tällä painomäärällä luulisi hetken aikaa pärjäävän.

IMG_4496

Reverse hyperextension on yksi parhaita liikkeitä mitä tällainen hieman selkävikainen voimabodari pystyy tekemään. Liike sekä vahvistaa selän ojentajalihaksia että kuntouttaa koko alaselän aluetta lisäten rangan / välilevyjen aineenvaihduntaa. Ja onpa tuo aivan loistava liike myös pakaroiden ja takareisien treenaamiseen. Kyseisellä laitteella ei kuitenkaan ole kuin tuo yksi käyttötarkoitus, se vie paljon tilaa ja maksaakin uutena pari tonnia.

Reverse

Mutta ei hätää kun on tehokas tee-se-itse-mies kyseessä. Vanha pöytälevy, hieman kakkosnelosta tukemaan ja muutama putkenpätkä Bauhausista, niin ei siihen muuta tarvita. Pöytälevy oli jo melkein sopivan kokoinen räkkiin… ihan vähän piti ottaa kulmista pois, niin oli täydellinen. Lankun tukemaan rakenteita, kun pelkän levyn varaan en kummoisia kuormia luottaisi. Kuvat selventävätkin loput, että miten putket rakennelmaan asetellaan. Pitkä putki on 100cm ja lyhyet olivat alunperin 20cm ja 40cm pituudeltaan, jotka sitten laitoin keskeltä puoliksi. Nostoliinan pätkä kiinni putkeen levypainojen väliin ja päät nilkkojen ympärille ja se on siinä.

IMG_4520

Tähän hätään yksi osa ”making of” sarjaa olisi vielä tulossa, kunhan vain loput kalustosta suvaitsee saapua paikalle. Odotellessa kovaa treeniä sitten vaan…

Laitan jakoon jos tykkäsit!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Sensein uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje, niin saat kätevästi tiedon uusista blogi-kirjoituksista, nettiartikkeleista ym. oleellisesta mediasisällöstä ja informaatiosta suoraan sähköpostiisi noin pari kertaa kuukaudessa. Uutiskirjeen tilaaminen ei velvoita mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Yhteistyökumppanit

pakkotoistokymppisali